De jongen achter in de klas’ overtreft alle verwachtingen. Het boek neemt je mee in het leven van de 9-jarige Alexa en de spanningen van de basisschool. Ook geeft het je een kijkje in het leven van vluchteling Ahmet uit Syrië.
‘Achter in mijn klaslokaal stond vroeger een lege stoel. Nu zit er een jongen… Hij heet Ahmet.
Natuurlijk zijn er ook pestkoppen die Ahmet als een slachtoffer zien en mensen die helemaal geen vluchtelingen in het land willen hebben. Al gauw verdwijnen er mysterieus spullen van Ahmet, en worden zijn spullen stiekem kapot gemaakt. Als 2 pestkoppen een stom liedje over Ahmet verzinnen is de maat vol; er moet wat gebeuren. Alexa en haar drie vrienden Josie, Michael en Tom willen hier een stokje voor steken. Ze komen erachter dat Ahmet toen hij vluchtte, zijn 3-jarige zusje is verloren bij de oversteek over zee, zijn moeder ziek werd, en hij zijn vader en moeder kwijt is geraakt. Zij willen hem helpen om zijn ouders te vinden, maar het moet wel snel, want de grenzen sluiten al over 6 dagen…
Met ‘Het beste plan van de wereld’ proberen ze Ahmet te helpen. Het lijkt een goed idee… Maar of het gaat lukken…

Ik vond het een geweldig boek. Het mooie aan ‘de jongen achter in de klas’ is vooral dat het op een manier geschreven is waarin het voor alle leeftijden (nou ja, ongeveer vanaf dat je kan lezen) interessant en begrijpelijk is. Het leven van een vluchteling is op een bijna kinderlijke manier beschreven.
Ik vind het ook leuk dat de kaft met de grote rugzak misschien random gekozen lijkt, maar dat er eigenlijk een heel verhaal achter zit. Het is namelijk de rugzak waarin Ahmet zijn spullen, helemaal vanuit Syrië, naar het Verenigd Koninkrijk heeft gedragen.
Wat het boek nog leuker om te lezen maakt, (ja, het kan nóg leuker) is de kijk van die jonge kinderen op de gebeurtenissen. Dat maakt een verhaal dat eigenlijk heel ernstig is een stuk luchtiger.

De jongen achter in de klas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *